Niet veel ervaring met jeu de boules, maar wel interesse in het spel.
Voor gezellige vrije tijd besteding.

Interesse in boulen? Maak vrijblijvend kennis met onze gezellige vereniging...

Geschiedenis van het spel

Jeu de boules voor iedereen
Jeu de boules is één van de snelst groeiende sport- en recreatiemogelijkheden in Nederland..
De vorm van jeu de boules die in Nederland en vele andere landen wordt gespeeld heet pétanque.
De kracht van het pétanque spel is dat het tot op hoge leeftijd recreatief gespeeld kan worden.
Petanque spelen op topniveau vereist conditie, concentratievermogen, techniek, spelstrategie en training.
de geschiedenisc van het jeu de boulesspel amicale de pétanque leusden
Ontstaan van het spel
Jeu de boules wordt al eeuwenlang beoefend. Al bij de Romeinen en Grieken werd het spel met stenen ballen gespeeld. In 1911 werden de eerste metalen boules gefabriceerd. Toen werden ook de spelregels vastgesteld.

In het begin van de 20e eeuw werd jeu de boules voornamelijk gespeeld in het zuiden van Frankrijk. Eigenlijk is ‘jeu de boules’ een verzamelnaam voor een aantal verwante sporten, waarvan pétanque de belangrijkste variant is. Na 1945 verspreidde het spel zich snel over geheel Frankrijk. Daar is het momenteel de derde sport. Maar ook in andere landen zijn er vele enthousiaste beoefenaars.

Het woord ‘pétanque’ is een verbastering van ‘pieds tanqués’, de voeten gesloten op de grond. Tijdens het spel diende men de voeten bijeen te houden. Door de speciale aard van pétanque leent het spel zich voor beoefening door iedereen, jong en oud.

Het spelmateriaal
Pétanque wordt gespeeld met een aantal metalen ballen, boules genaamd, en een klein houten balIetje, het butje genoemd.

De boules
Om aan wedstrijden mee te kunnen doen, moet men over officieel goedgekeurde boules be­schik­ken. Het gewicht van deze boules dient tussen de 650 en 800 gram te zijn, de diameter tussen de 7.05 en 8 cm. Het gewicht en het merkteken worden door de fabrikant in de boules gegraveerd. De bekendste merken die in Nederland te koop zijn, zijn Obut, Intégrale en Idéale.

Het butje
Het butje of cochonnet moet van hout vervaardigd zijn. De diameter hiervan moet tussen de 25 en 35 mm. liggen.

De kleding
Speciale kleding is voor pétanque niet vereist. Gemakkelijk zittende kleding en soepele schoenen worden aanbevolen. Wedstrijden worden over het algemeen in speciale clubkleding gespeeld.

Overige materialen
Niet verplicht, maar onontbeerlijk voor de pétanque-speler zijn verder een meetlat of rolmaat, een tellertje voor het bijhouden van de score, een tasje of kistje om de spelmaterialen in op te bergen en tenslotte een doekje om de boules schoon te maken.

Spelvormen
Het pétanque kan in verschillende vormen worden gespeeld. Vrijwel altijd wordt het in teamvorm gespeeld. Dat wil zeggen: een team van twee spelers, de zogenaamde doublettenvorm, of een team van drie spelers, de zogenaamde triplettenvorm. Ook wordt er wel individueel gespeeld, de zo­ge­naamde tête-à-tête vorm.

Datum: 10 mei 2024

Datum: 12 juli 2024

Datum: 23 augustus 2024

Slottoernooi

Datum: 23 september 2024
  • Alleen voor leden
  • Melden: 19.15 uur
  • Speelvorm: hussel
  • Inschrijfgeld € 3,00 p.p.

Datum: 18 oktober 2024

Datum: 15 november 2024

Sint Euro Toernooi

Datum: 6 december 2024